اطلاعات مختصری از کشور ایتالیا

ایتالیا در عرض جغرافیائی حوضه مدیترانه قرار گرفته است. با کشورهای فرانسه در غرب و اتریش در شمال و یوگسلاوی سابق در شرق هم مرز است. این کشور در شرق به دریای آدریاتیک ADRIATICO، در غرب به دریای تیرنه TIRRENO و لیگوریا LIGURIA، در جنوب به دریای ایونی IONIO و تنگه سیسیل SICILIA محدود میگردد. وضع جغرافیایی خاص، ایتالیا را از آب و هوای معتدل مدیترانه ای بر خورد میسازد. وجود رشته کوههای آلپ مانع ورود بادهای شمال و جریان خلیج باعث اعتدال آب و هوا میگردد.

مساحت کل کشور در حدود 277،351 کیلومتر مربع است که هشتاد در صد خاک آن را تپه ها و کوهها تشکیل میدهد. جمعیت ایتالیا طبق سر شماری ژانویه سال 1988 معادل 158،399،57 نفر است که تراکم جمعیت برابر با 195 نفر در هر کیلومتر مربع است. از آغاز این قرن هر سال 600000 نفر بعنوان مهاجرت کشور را ترک می گفتند. از لحاظ نژادی جمعیت ایتالیا اکثراً به نژادهای کنارۀ دریای مدیترانه تعلق دارند و برخی نیز به تیرۀ آلپی بلوند متعلق اند و اجداد مشترک آنها از نژاد هند و اروپایی اند. شیوۀ زندگی عادات و در برخی موارد آداب دینی و شعائر مذهبی، همچون مناظر طبیعی این سرزمین به طور قابل ملاحظه ای ناحیه به ناحیه متفاوت است. لهجه ها و زبان های محلی ایتالیا در طی نحولات خود بیش از زبانهای مردم لاتین زبان دیگر از غنا و تنوع برخوردار بوده است البته زبان ایتالیایی بر پایۀ زبان لاتین استوار است. لهجه فلورانسی را که زادۀ اصیل زبان لاتین است پایه و اساس زبان ایتالیایی امروز دانست. درحوالی شبه جزیره تعدادی اقلیت های زبانی در نواحی دوزبانه زندگی میکنند: ایتالیایی- فرانسوی در ناحیۀ دره آئوستا VAL D'AOST ایتالیایی- آلمانی در ناحیه آلتو آدیجه ALTO ADIGE ایتالیا- اسلاو در ناحیه فریولی FRIULI  و نیز جولیا VENEZIA GIULIA ایتالیا دومین کشور بزرگ اروپا پس از آلمان است که وحدت سیاسی آن در قرن نوزدهم تأمین شده است. اندیشه های آزادیخواهانه و افکار جدید آزادی و برابری بازتاب انقلاب فرانسه بود و این چنین بود که حماسۀ گاریبالدی شروع شد و با نبردهای کالاتافیمی CALATAFIMI – پالرمو و میلازو MILAZZO ارتش بوریون را در مدت زمان کوتاهی در سیسیل از میان برداشت و به سرعت پس از پیاده شدن در کالابریا CALABRIA شبه جزیره را در نوردید و سرانجام با ورود پیروزمندانه به ناپل در هفتم سپتامبر 1865 عملیات قهرمانانه اش را به پایان رساند.

گرچه ایتالیا در وقوع جنگ جهانی دوم به مدت یکسال از جنگ طفره رفت، اما ابتدا توسط هیئت وزرا و سپس بوسیله شورای عالی فاشیسم رسماًٌ به نفع آلمان در 15 ژوئن سال 1945 وارد جنگ شد، اما در جنگ خود علیه نیروهای متفقین و نیروهای عضیم ارتش انگلیس – روس – امریکا ناکام ماند و در افریقا و روسیه شکست خورد و بدین ترتیب مردم ایتالیا قاطعانه از فاشیسم بیزار شدند. این ایام از غم انگیزترین و دردآورترین روزهای تاریخ ایتالیا بود. گروههای جنبش مقاومت و نیروی پایداری بخصوص در شمال ایتالیا فعالیتهای خود را آغاز کرد و نبردی بی امان با نیروهای آلمانی که رهبری آن را پارتیزانها بعهده داشتند شکل گرفت که سخت و خونین بود 55000 کشته و بیش از 200000 معلول گواه این نبرد بود و بدین ترتیب موسیلینی رهبر فاشیستهای آلمانی دستگیر و در نیمه ش به همراه یارانش اعدام گردیدند. مهمترین احزاب سیاسی ایتالیا عبارتند از حزب دمکرات مسحی – حزب سوسیالیست – کمونیست جنبش اجتماعی – سوسیال دمکرات – جمهوریخواه – لیبرال – دمکراسی کارگران – رادیکال – منفردین.

خطوط سیاست خارجی ایتالیا بنیادی و معدود بوده است: شرکت در طرح مارشال در سال 1948، امضاء پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در 1949، شرکت در جامعه اروپایی ذغال سنگ وفولاد COMUNITA' EUROPEA CARBONE ACCIALO در سال 1951. ورود به سازمان ملل متحد در سال 1951 NAZIONI UNITE ORGANIZZAIONE و امضاء توافق نامه های مربوط به ایجاد جامعۀ اقتصادی اروپا در سال 1957 COMUNITA' ECONOMICA EUROPEA.

جمهوری ایتالیا به نواحی ENTI TERRITORIALI و استانها REGIONI و در بخش ها COMUNI تقسیم شده است. نواحی مناطقی هستند مستقل با اهداف عمومی و سیاسی بر موازین قوانین دائمی و تحت نظارت و هماهنگی دولت که مجموعاً بیست ناحیه هستند.

  مارک                           MARCHE     پیه مونته                         PIEMONTE

  لازیو                           LAZIO          واله دی اوستا            VALLE D'OSTA

  آبروزو                          ABRUZZO    لومباردیا                     LOMBARDIA  

  مولیزه                        MOLISE        ترنتینو           TRENTINO-ALT ADIGE

  کامپانیا                 CAMPANIA         ونتوVENTO                                    

  پولیا                  PUGLIA                 فریولی       FRRIULI-VENEZI GIULIA

  بزیلی کاتا         BASILICATA            امیلیا رومانیا EMILIA ROMANGNA    

  کالابریا   CALABRIA                         توسکانا        TOSCANA                  

  سیچی لیا  SICILIA                       امبریا   UMBRIA                              

  ساردنیا                     SARDEGNA

  

 ایتالیا بر اساس اقتصاد آزاد عمل میکند سال 1984 سال بهبودی اقتصاد بود. پس از تورم سالهای طولانی اقتصاد ایتالیا رشد مطلوبی داشته است بخصوص سال 1988 سال شکوفایی اقتصاد بود که رشد در آمد ملی در حدود 6/3% بود که بالاترین رشد را نشان میدهد یعنی 326،568،1 میلیارد لیر میزان صادرات 454،150 میلیارد لیر وواردات 597،161 میلیارد لیر در سال 1987 بوده است. صنعت نساجی میراث قدیمی در ایتالیاست. صنعت اتومبیل بیشترین ضربه را در میان مشکلات غرب متحمل شده است که فات تولید کنندۀ عمده اتومبیل در ایتالیاست و بعد از آن آلفارمئو ALFA ROMEO - لانچیا LANCIA  - فرراری – FERRARI - مازراتی MASERATI – لامبورگینی LAMBORGHINI میباشد.

    زیبائیهای هنری – طبیعی و باستانی – فعالیتهای فرهنگی سرزمینی مناسب برای رشد صنعت توریسم میباشد که برای اقتصاد ملی اهمیت اساسی دارد هر ساله حدود 20 میلیون جهانگرد خارجی ار ایتالیا دیدار میکنند.

    فعالیت علمی در بخش هیدروکربن و بر عهده سازمان آجیپ AGP که فعالیتهای اکتشافی در زمینه زغال سنگ، نفت و کانی های اورانیوم و استخراج آنها را بعهده دارد همچنین توزیع و نظارت فرآورده های نفتی را – سنام SANAM در بخش های هیدروکربن ها حمل و نقل و واردات و توزیع گاز طبیعی را بعهده دارد و در بخش های پالایش فعال است. در بخش مواد شیمیایی آنیک ANIC  پالایش مواد مواد شیمیایی و آجیپ هسته ای NUCLEARE AGIP در صنایع هسته ای فعال هستند. شرکت SNAMPROGETTI در بخش مهندسی طراحی تحقیق ساختمان خطوط لوله گاز، نفت و پتروشیمی نظارت میکند. شرکت SAIPEM کارهای حفاری و ساختمان خطوط  لوله و کارخانجات صنعتی مربوطه را به عهده دارد.

    در جهت هماهنگی و توسعه روابط خارجی با ممالک دیگر « مؤسسه ملی برای تجارت خارجی» ((I.C.E Istituto Nazionale Per Il Commercio Estero  تحت نظارت وزارت خارجی با تشکیلات بینالمللی ایجاد شده است که با دادن اطلاعات تجاری، بازاریابی، کمکهای مشاوره ای برای عرضه و معرفی محصولات ایتالیا و توسعه فروش آن فعالیت میکنند.

     همه ساله نمایشگاههای متعددی در ایتالیا که در افزایش صادرات سهم بسزایی دارد مشهورترین آنها:

1 - نمایشگاه بین الملل میلان 4 تا 12 آوریل MILANO FIERA INTERNAZIONALE که در نوع خود از نظر حجم مبادلات کالا و شرکت کنندگان یکی از بزرگترین در جهان میباشد.

2 - نمایشگاه باری 11 تا 21 سپتامبر FIERA DEL LEVANTE.

3 - نمایشگاه بین المللی بولونیا 5 تا 14 ژوئن BOLOGNA FIERA INTERNAZIONALE.

ماده 34 قانون اساسی ایتالیا میگوید سیستم تحصیل در مدرسه همگانی است آموزش حداقل برای هشت سال اجباری و رایگان میباشد. مهد کودک و کودکستان برای سنین 3 تا 5 سال که اختیاریست. دوره ابتدایی پنج سال است هم اکنون تعداد 4 میلیون دانش آموز مشغول تحصیل هستند. قانون اجباری در 31 دسامبر 1962 به تصویب رسید. آموزش متوسطه راهنمایی هر ناحیه با داشتن حداقل 3000 نفر سکنه یک مدرسه راهنمایی دارد. سنین بین 11 تا 14 سالگی که آموزش هشت ساله اجباری تکمیل می شود. دوره دبیرستان LICEO  شامل چهار رشته کلاسیک CLASSICO – علمی SCIENTIFICO  - هنری ISTITUTI TECNICI  شامل: علوم اداری و بازرگانی COMMERCIALI  - صنعتی INDUSTRIAL  کشاورزی AGRICOLI  - علوم دریایی NAUTICA و ترتیب فیلم MAGISTRALI میباشد مدت تحصیل در این دوره ها پنج سال میباشد.

عالی ترین سطح تحصیلی در ایتالیا آموزش دانشگاهی است این آموزش در دانشگاهها UNIVERSITA' – انیستیتوهای دانشگاهی ISTITUTI UNIVERSITARI و در پلی تکنیکهای دولتی یا آزاد ارائه می شوند.

این دوره ها از 4 تا 6 سال شامل می شموند پلی تکنیکها منحصراً آموزش های فنی را بر عهده دارند و فقط دانشکده های مهندسی و معماری می باشند.

در حال حاضر در ایتالیا 36 دانشگاه معتبر و بزرگ وجود دارد که 14 دانشگاه در شمال، 9 دانشگاه در مرکز و 13 دانشگاه در جنوب واقع هستند.

قدیمی ترین و معتبر ترین دانشگاه ایتالیا بولونیا BOLOGNA است که نهصدمین سال خود را جشن گرفت. دانشگاه های متعدد است و از این نظر بر دیگر شهرهای ایتالیا ارجحیت دارد.

از بین مؤسسات و دانشگاههای معتددی که زبان ایتالیایی را جهت خارجیان تدرسی میکنند. مؤسسه سیه نا SCUOLA LINGUA E CULTURA SIENA و دانشگاه پروجیا DAVTE در رم و فلورانس دارای شهرت هستند.

   اخیراً در اغلب دانشگاهها و مؤسسات ایتالیا دوره های 2 تا 4 ساله جهت رشته های فنی، پیراپزشکی و مهندسی ایجاد شده که به دانشجویان پس از موفقیت طی دوره های فوق اجازه نامه مخصوص جهت اشتغال در رشته مربوطه میشود. داشتن دیپلم و موفقیت در کنکور ضروریست.

نظرات 4 + ارسال نظر
محسن چهارشنبه 20 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 02:37 ق.ظ http://gahshomar.blogfa.com

سلام. من عاشق زبان های خارجی هستم. از انگلیسی و آلمانی گرفته تا ایتالیایی و فرانسه و اسپانیایی و غیره (هرچند که هنوز یکی از اونا رو هم خوبه خوب یاد نگرفتم. امیدوارم به کارتون ادامه بدین چون حتما خیلی ها مثل من می تونن ازش استفاده کنند.

خاطره پنج‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 10:57 ب.ظ

سلام خدمت شما از مطالبی که در اختیار ما می گذاری خیلی ممنون با ارزوی موفقیت برای شما اگر میشود دوباره از زبان ایتالیایی اپ کنید

ALBERTO دوشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 08:31 ب.ظ

salam man asheghe italiava zabane italiayi hastam mamnunam
omidvaram ke be karet edame bedi va khoshhal misham ke komaki age bar miumad anjam bedam

امیر پنج‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 05:27 ب.ظ http://italian.blogsky.com/

سلام خیلی خطاش ریزه خونده نمیشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد