واژه های پایه ای و پرکاربردی

 

واژه های پایه ای و پرکاربردی

Termini Fondamentali e Utili

 

روزبخیر- صبح بخیر.             بُن جُرنُ Buon giorno.               

بعد ازظهر بخیر.                    بُن پُمِریچُّBuon pomeriggio.     

شب بخیر.                            بُنانُتِّBuona notte.                  

عصر بخیر.                          بُناسِراBuona sera.                    

Arrivederla/Arrivederci.

به امید دیدار(محترمانه/دوستانه). اَرّی وِدِرلا/ اَرّی وِدِرچی

خواهش میکنم.                       پِرِگُ   Prego.                          

متشکرم.                               گِرَتزیِGrazie.                         

بله/نه، خیر.                           سی/نُSi/No                            

ببخشید محترمانه/دوستانه.         اِسکوزی/اِسکوزَScusi/Scusa.   

 

Dove posso trovare/comprare/affittare?

                                        دُوِ.پُسُّ....ترُوارِ/کُمپِرَآرِ/اَفّی تَرِ؟

کجا می توانم ... پیدا کنم/بخرم/کرایه (اجاره)کنم؟.

 

... کجاست؟.                        دوو.اِ...؟Dov, é...?                     

قیمت آن چقدر است؟.             کوآنتُ.کُستا؟Quanto costa?       

 

                   کامِرییِرِ/کامِرییِرَ   Cameriere/Cameriera         

آقای پیشخدمت، پیشخدمت مرد/خانم پیشخدمت، پیشخدمت زن.

 

من... میخواهم، من...میل دارم.  ائیو.وُرِّی...Io vorrei…             

 

                  کِ.وُل.دیرِ.کواِستُ؟   Che vuol dire questo?      

این معنی اش چیست؟این چه معنی می دهد؟.

 

من متوجه نمی شوم، نمیفهمم. ائیو.نُن.کَپیسکُIo non capisco.     

 

Quando si apre …?/si chiude …?

چه وقت...باز/بسته می شود؟  کوآندُ.سی.اَپرِ/سی.کیودِ...

 

ساعت چند است؟                کِ.اُرا.اِ؟Che ora é?                      

Non si disturba se fumo?

اشکال دارد اگر سیگار بکشم؟    نُن.سی.دیستوربا.سِ.فومُ؟

 

Posso pregarla di non fumare per favore?

            پُسُّ.پِرِگارلا.دی.نون.فومارِ.پِر فاوُرِ؟

ممکن است خواهش کنم (لطفاً)سیگار نکشید؟

 

توالت (مستراح)کجاست؟     دُوِ.اِ.ایل.گابینِتُّDov,é il gabinetto.   

لطفاً کمک کنید.               می.اَیوتی.پِرفاوُرِMi aiuti per favore

...کجاست؟                       دوِ.اِ...؟Dov,é…?                           

 

              لوی/لِی.وی.اَ.سالوُتاتُ Lui/Lei vi ha salutato.         

او (مذکر)/(مؤنث) به شما سلام رساند.

 

به...سلام مرا برسانید.          سالوُتاتُ.می.... Salutate mi…      

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد